شهر آرمانی ( گروه فرهنگی میلاد شرق)

رسانه دفتر نمایندگی پایگاه اطلاع رسانی راه دانا در رباط کریم

شهر آرمانی ( گروه فرهنگی میلاد شرق)

رسانه دفتر نمایندگی پایگاه اطلاع رسانی راه دانا در رباط کریم

یادداشت هنری 4

 

سینماو جذب گردشگر

تهران را جاذبه گردشگری کنیم

همچنان که می دانیم ، دیدار مسافران و توریستها از جاذبه‌های گردشگری که با شاهکارهای سینمایی پیوند خورده‌اند نه تنها برای علاقه‌مندان به سینما بلکه برای عموم مردم در نقاط مختلف جهان امری بسیار جذاب است، چرا که آن‌ها می‌توانند علاوه‌ بر آشنایی با دیدنی‌های تاریخی و تفریحی شهرها، پا جای پای ستارگان سینما وشخصیتهای مشهورتاریخ بگذارند.

بعنوان مثال نیویورک، آمریکا ، هالیوود‌، کالیفرنیا ، دره مانیومنت‌، آریزونا‌، ساحل «جوهو»ی بمبئی ، کوینیز تاون، نیوزلند ،رم‌، ایتالیا پاریس‌، فرانسه ، توکیو‌، ژاپن ، لندن‌، انگلیس و.... ازجمله نقاط معروف جهان هستند که بیش ازهر ویژگی دیگری  به لطف سینما معروف و مشهور گردیده و از ایده الهای جذب گردشگر در میان شهرها و کشورهای مختلف جهان به شمار می آیند. 

بقول دوستی ، گردشگران،وقتی به در‌ه «مانیومنت» پا می‌گذارند، به نآگاه حس می کنند وارد داستان یک فیلم کابویی شده‌اند امروزه این منطقه بخشی از پارک «ناواجو» به حساب می‌آید، اما در دهه 1920 و 1930 لوکیشن محبوب «جان فورد» بوده است. این کارگردان مشهور بسیاری از آثار ماندگار سینمای وسترن خود را در این منطقه ساخت.

محله «ناتینگ هیل» لندن‌ درانگلستان؛ هم جایی است که «جولیا رابرتز» و «هیو گرانت» عشق واقعی خود را پیدا کردند. رستوران «تیت مادرن» ، رودخانه وکلیسای «سن بارتولمیوی کبیر» و... از دیگر جاذبه های این شهر معروف و تاریخی اند.

دوستداران وخوانندگان مجموعه کتابهای «هری پاتر» هم شاید دوست داشته باشند به خانه‌ی خزندگان در باغ‌وحش و ایستگاه 9 و 3.4 (ایستگاه قطار شماره 4) رفته و از لوکیشن‌های این هشت‌گانه سینمایی دیدن کنند و لذت ببرند.

ویا، پاتوق «ژان پل بلموندو» در «نفس‌بریده» بارها در رستوران‌های خیابان «شانزه‌لیزه»‌ و«سن ژرمن» شهر پاریس بود.

راه دور نرویم ، در همین قاره آسیا، ساحل «جوهو»ی بمبئی مرکز ساخت فیلم‌های بالیوودی است. سالانه بیش از 200 محصول سینمای هند در این منطقه فیلمبرداری وساخته می‌شود.

ولازم به گفتن نیست که نیویورک ، سنگاپور ،پاریس ، اسلو ی نروژ، زوریخ سوئیس و سیدنی استرالیا  گران ترین شهرهای جهان هستند.

این درحالی است که نشریه معروف اقتصادی اکونومیست ،اخیرا با بررسی ۱۳۳ شهر مهم، پایتخت ایران را ششمین شهر ارزان جهان را معرفی کرد.

 واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست طی گزارشی به مقایسه 133 شهر مهم جهان از نظر قیمت کالاها و خدمات پرداخته است.

در این گزارش تهران به عنوان ششمین شهر ارزان جهان معرفی شده و رتبه 127 به این شهر در رده بندی شهرهای جهان از این نظر داده شده است.

تهران در گزارش امسال اکونومیست نسبت به گزارش سال پیش این موسسه 61 پله نزول داشته است که به معنای ارزان تر شدن شهر تهران نسبت به سایر شهرهای جهان است. در سال پیش رتبه این شهر در رده بندی گرانی شهرهای جهان 66 اعلام شده بود

 

بر اساس این گزارش سنگاپور به عنوان گران ترین شهر جهان معرفی شده است. این شهر برای دومین سال متوالی چنین رتبه ای را به خود اختصاص داده است.

پس از سنگاپور به ترتیب، پاریس فرانسه، اسلو نروژ، زوریخ سوئیس و سیدنی استرالیا در رده های بعدی گران ترین شهرهای جهان قرار گرفته اند.

در گزارش اکونومیست 160 شاخص هزینه ای از جمله خدمات، قیمت کالاها شامل مواد غذایی، پوشاک و ... مورد بررسی قرار گرفته است. هزینه های زندگی در نیویورک به عنوان شاخص مبنا در تهیه این گزارش محسوب شده است.

جشنواره بین المللی فیلم شهر که خوشبختانه ظرفیتهای عظیمی چون مدیریت شهری با انگیزه و هوشمند ، بودجه و امکانات وسیع شهرداری تهران و استعدادها و توانمندیهای فیلمسازان باتجربه ونامدارو انگیزه وتلاش فیلمسازان جوان و جویای نام را بعنوان پشتوانه ای عظیم در پشت سر دارد. با زمینه سازی برای ساخت فیلمهایی با محوریت تهران وتمرکز بر روی جاذبه های تاریخی ، طبیعی ، رفاهی و....تهران می تواند زمینه ساز معرفی این ابر شهر کهنسال به گردشگران خارجی وداخلی باشد./

محمد عمرانی / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما / 940307

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.