شهر آرمانی ( گروه فرهنگی میلاد شرق)

رسانه دفتر نمایندگی پایگاه اطلاع رسانی راه دانا در رباط کریم

شهر آرمانی ( گروه فرهنگی میلاد شرق)

رسانه دفتر نمایندگی پایگاه اطلاع رسانی راه دانا در رباط کریم

مردم و طرح خط سفید

درخبرها آمده بود که تنها با گذشت ۱۰ روز از اجرای طرح خط سفید، تخلفات ترافیکی مناطق ۶ و ۸ تهران حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

این اصلاح رفتار ترافیکی، بیش از هر چیز پاسخ روشن شهروندان پایتخت به طرح انضباط ترافیکی تلقی می‌شود که مدیریت شهری با همکاری شهروندان، آن را آغاز کرده است.آنگونه که سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران خبر داده، از شهریور‌ماه سال‌جاری اصلاح زیرساخت‌های ترافیکی و خط‌کشی‌های معابر شهری در مناطق 6و 8و بزرگراه‌های شهید آبشناسان، صدر و بابایی آغاز شد و این اقدامات برای آشنایی و رعایت بیش از پیش شهروندان صورت گرفت تا در رعایت قوانین و نظم و انضباط مشارکت کنند.

از ابتدای آغاز فعالیت طرح «آسمان آبی، زمین پاک» تعداد بی‌شماری سمن و نهاد عمومی با ابراز علاقه به همکاری با این طرح تأکید کردند. از سویی آلودگی هوا موضوعی است که تمامی شهروندان را آزار می‌دهد و هراقدامی که در راستای کاهش آلاینده‌ها صورت گیرد مورد اقبال شهروندان خواهد بود. معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه ترافیک و تردد خودروها و به تبع آن آلایندگی ناشی از احتراق سوخت در ساعات ترافیک بر افزایش آلاینده‌های هوا می‌افزاید، گفت:

با رعایت قوانین ترافیکی ازجمله تردد بین خطوط بیش از 30درصد از بار ترافیک در معابر شهری کاسته خواهد شد. در طرح خط سفید نیز میزان مشارکت شهروندان برای اجرای صحیح و رعایت نظم و انضباط ترافیکی بسیار چشمگیر بوده است. به‌طوری که بیش از 90درصد رانندگان مقررات توقف پشت خط ایست را در حریم تقاطع‌ها رعایت می‌کنند. به‌گفته تشکری هاشمی، با اصلاح هندسی معابر و خط‌کشی‌ها شهروندان خود را ملزم به رعایت و توقف در حریم تعیین‌شده در تقاطع‌ها می‌دانند و کمتر تقاطعی دیده می‌شود که رانندگان با بی‌احتیاطی روی خط ایست توقف کرده باشند. در عین حال که فعالیت دوربین‌های ثبت تخلف نیز عملکرد رانندگان را ثبت و ضبط کرده و تخلفات اعمال قانون می‌شود.

اما همزمان با اجرای طرح رعایت انضباط ترافیکی باید به چالش موتورسیکلت‌سواران شهر تهران نیز اشاره کرد. در مناطق مجری خط‌سفید، پیش از این بیش از 70درصد موتورسیکلت‌سواران تخلفات عدیده‌ای را انجام می‌دادند ازجمله تردد در مسیر پیاده‌روها که با اجرای طرح خط سفید اقبال خوب آنان به اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی افزایش یافته و تخلفات به‌صورت چشمگیر کاهش یافته است.

    رعایت حقوق اجتماعی با اجرای کمپین

با تحقق کامل طرح آسمان آبی، زمین پاک رعایت حقوق اجتماعی و زیست بهتر شهری فراهم می‌شود. به‌گفته شهرام گیل‌آبادی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، تحقیقات گسترده‌ای در شهرداری تهران انجام شده که به کمپین آسمان آبی، زمین پاک منجر و در 2حوزه اجتماعی و فرهنگی و تبلیغاتی و آموزشی عملیاتی می‌شود. مدیریت شهری پایتخت در این دو حوزه تنها تسهیل‌گر است. در حال حاضر شهروندان خواهان یک اتفاق مهم در شهر تهران برای رسیدن به یک نظم اجتماعی بوده و مطالبات متفاوتی نسبت به گذشته از مدیریت شهری دارند. بخش عمده‌ای از این مطالبات هم به زیست شهری و حقوق اجتماعی که زندگی روزمره را در شهرها تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، برمی‌گردد. وی افزود: تمامی مهمانان خارجی که با دستاوردهای مدیریت شهری در پایتخت آشنا می‌شوند از پیشرفت‌های تهران شگفت‌زده می‌شوند اما یک نکته تاریک در نگاه تمامی آنان وجود دارد و آن هم نحوه رانندگی در شهر است که نظم اجتماعی را مخدوش می‌کند.

    گام‌های اجرای خط سفید در شهر

همزمان با اجرای طرح خط سفید در مناطق 6و 8، سایر مناطق 22گانه و هنرمندان و فرهیختگان نیز به کمپین آسمان آبی، زمین پاک پیوسته‌اند. این طرح که قرار است تا پایان سال در همه نقاط شهر اجرایی شود، در هفته جاری به‌منظور نظم‌دهی و ایجاد انضباط ترافیکی، در خیابان‌های میرداماد و نلسون ماندلا به اجرا درآمد. به این منظور علاوه بر اجرای خط‌کشی‌های مخصوص، حریم تقاطع‌ها و معابر از 30متر قبل آن مشخص شده است. همچنین از منطقه یک نیز خبر می‌رسد که با اجرای پروژه خط سفید خطوط عابر پیاده در تقاطع‌های چراغدار شمال تهران تا پایان فروردین‌ماه سال94 حذف و به‌صورت 2خط موازی می‌شوند. پیش از این طرح خط سفید در مناطق 19و 17نیز آغاز شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.